Year | 1972 |
---|---|
Make | Citroen |
Engine | I4 - Saab produceret |
VIN | 4345482 |
Body Style | Fastback Sedan |
Drivetrain | Forhjulstrukket |
Transmission | Semiautomaatisk |
Exterior Color | Sort |
Interior Color | Brun |
Top Speed | 169 |
VAT | Betalt |
Model | DS20 Pallas |
---|---|
Engine size | 1.985 |
Kilometers | 105000 |
Condition | 7/10 |
Cylinders | 4 |
Doors | 4 |
Fuel type | Gasoline |
Horsepower | 99 |
Registered | Nej |
Location Country | Danmark |
Denne model fra Citroën blev kaldt ‘Den franske gudinde’, og man forstår måske godt hvorfor. Linjerne i denne bils design samt dens komfortable og luksuriøse køreegenskaber er guddommelige.
Der er dog noget helt særligt ved denne DS20 Pallas. Denne variant blev aldrig importeret og solgt i Danmark. Dette er en 2 liters motor, deraf DS20.
Denne Citroën er blevet importeret til Danmark af sælger privat. Bilen er købt af den oprindelige ejer i Paris, Frankrig – dvs. st bilen har haft i alt 2 ejere.
Bilen har da heller ikke kørt meget, se bare de fine km-tal. Og så er bilen rustfri. Bilen har naturligvis patina i form af tørre gummilister og slitage på stolene og kabine. Alt i alt fin for en bil fra 1972.
Bilen kan starte og køre, men er p.t. uden DK-afgift. Sælger oplyser at han er informeret om, at afgiften er i området af 25.000 kr.
Sælger levere bilen nysynet og nyserviceret.
Så du kan nu blive meget fint kørende, hvis du vinder hammerslaget.
Citroën DS20 Pallas er en ikonisk bilmodel, der blev produceret af den franske bilproducent Citroën mellem 1955 og 1975. Denne bil er en del af den legendariske DS-serie, der blev kendt for sit avantgarde-design, teknologiske innovationer og luksuriøse komfort.
DS20 Pallas blev introduceret som en opgraderet version af den oprindelige DS20 i begyndelsen af 1960’erne. ‘Pallas’ i navnet henviste til den græske gudinde for visdom og klogskab, hvilket antydede bilens højere grad af luksus og raffinement.
Designmæssigt adskilte DS20 Pallas sig ikke markant fra den oprindelige DS20, men den tilbød et højere niveau af udstyr og komfort. Den havde en karakteristisk strømlinet karrosseri, der var langt forud for sin tid, med en dråbeformet silhuet, integrerede forlygter og en luftig kabine. Indvendigt tilbød den overdådige materialer som læder og træpaneler samt avancerede funktioner som servoassisteret styring og affjedring, der gav en ekstremt behagelig køreoplevelse.
Motormæssigt blev DS20 Pallas typisk udstyret med en 2,0 liters benzinmotor, der leverede tilstrækkelig kraft til at drive bilen jævnt og komfortabelt på både bygader og motorveje.
Citroën DS20 Pallas blev ikke kun kendt for sin komfort og luksus, men også for sin avantgarde-teknologi, herunder det revolutionerende hydropneumatiske affjedringssystem, der gav en usædvanligt blød og jævn kørsel.
I løbet af sin produktionsperiode blev DS20 Pallas en statussymbol for politikere, kendisser og intellektuelle. Den er fortsat et ikon for fransk bilindustri og et emne for bilentusiaster over hele verden på grund af dens tidløse design, innovation og raffinerede køreegenskaber.
Seller Q&A
Ask a questionAsk the Experts: Your Questions, Our Answers